A N M Ä L A N
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Vellinge-Näsets Simklubb
Simidrott

Märkestagning i Vellinge Näsets Simklubb

I Vellinge Näsets simklubb följer vi Svensk simnings utvecklingstrappa, Simlinjen, som är utarbetad av Svenska simförbundet. I denna finns det mål och delmål för varje simskolenivå som våra simmärken bygger på.

Det är inte simmärkena i sig som är det viktigaste utan det är färdigheterna som ingår i märket. Det är kunskaperna bakom varje märke som ligger till grund för siminlärningen.

Simmärken är motivationshöjande för många medan det kan kännas jobbigt för de som behöver träna lite extra. Ibland blir det för mycket fokus på märken så att det blir en tävling mellan barnen (och ibland mellan föräldrarna). Det är av yttersta vikt att ni föräldrar stöttar era barn i både med- och motgång och inte bygger upp för stor förväntan vid märkestagning.

Simmärken säljs 2 gånger per termin, en gång i slutet samt en gång efter ca halva terminen. Anledningen till att vi säljer märken 2 gånger per termin och inte bara sista lektionen är att vi vill att det ska vara relativt nära från tillfället man klarar uppgifterna tills man köper själva märket.

Varför säljer vi då inte märke varje lektion? 

Det är framförallt två anledningar till detta:

  1. Alla barn är olika i sin utveckling och det tar olika långt att uppnå de olika momenten för att klara ett märke. Hade vi haft försäljning varje lektion eller oftare än två gånger per termin hade detta blivit mer uppenbart med resultatet att vi haft fler barn som blivit besvikna.
  2. Det är resurskrävande att sälja märken. Vi vill använda så mycket som möjligt av våra resurser inne i simhallen och det som pågår under lektionen och så lite som möjligt på administration och försäljning av simmärken.

Vid märkesförsäljningen hos föreningen

Sportadmins app

Det är inget tvång att köpa märken utan detta bestämmer man själva.

 

Vi vill också uppmärksamma er på att vi är noggranna med att barnen lär sig rätt simteknik från början vilket gör att man orkar simma längre sträckor och blir säkrare och tryggare i vattnet. Därför är det viktigt att man låter siminstruktörerna bedöma vilka märken som klarats.

Nedan kan du läsa om de olika simmärken vi använder i VNSK 

Föräldrar är alltid välkomna att fråga hur det går för sitt barn.

Tänk på att barnen gör så gott de kan efter sin förmåga och att det lossnar förr eller senare även om det ibland kan vara trögt i början. Alla är olika – en del knäcker koden snabbt och en del behöver lite längre tid.

Baddaren Grön

Doppa Märkestagaren ska doppa hakan och ena örat under vattnet. Detta upprepas fem gånger för varje sida.
Bubbla Märkestagaren ska andas in, hålla andan och blåsa ut i vattenytan med hakan i vattnet, alternativt blåsa en pingisboll i vattenytan. Upprepas fem gånger.

Baddaren Blå

Doppa Märkestagaren ska doppa huvudet under vattnet fem gånger.
Bubbla Märkestagaren ska andas in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Upprepas fem gånger.
Glida I vattnet fem sekunder med framsträckta och raka armar, ansiktet ska vara under vattenytan. Frånskjut får göras och provet kan utföras där märkestagaren bottnar.  Upprepas fem gånger.

Baddaren Gul
Hoppa Märkestagaren ska hoppa i från kant eller brygga på djupt vatten fem gånger.
Bubbla Märkestagaren ska andas in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Upprepas fem gånger på djupt vatten.
Glida I vattnet fem sekunder med framsträckta och raka armar, ansiktet ska vara under vattenytan. Frånskjut får göras och provet ska utföras där märkestagaren inte bottnar. Handstöd med platta får användas. Upprepas fem gånger
Sköldpaddan

Flyta På grunt vatten ska märkestagaren flyta fem sekunder i ryggläge, därefter göra en rotation från ryggläge till magläge utan att röra botten.

Bläckfisken

Simma Simma fem meter valfritt simsätt på grunt vatten.

Pingvinen Silver

Simma 10 meter valfritt simsätt på grund vatten.
Flyta 10 sekunder på grunt vatten.
Hoppa Från kant eller brygga på grunt vatten. 
Doppa På grunt vatten, hämta föremål från botten med båda händerna.

Pingvinen Guld

Simma 10 meter valfritt simsätt i magläge på djupt vatten.
Simma 10 meter i ryggläge på djupt vatten.
Flyta 10 sekunder på djupt vatten. 
Hoppa Från kant eller brygga på djupt vatten.

Simsättsmärke 1

Simma 10 meter bröstsim   

Simsättsmärke 2

Simma 10 meter ryggsim   

Silverfisken
Simma 25 meter varfritt simsätt på grunt vatten.

Hoppa Från kant eller brygga på grunt vatten.

Guldfisken
Simma  25 meter varfritt simsätt på djupt vatten.

Dyka Från kant eller brygga på djupt vatten.

Järnmärket

Simma 50 meter valfritt simsätt i magläge på djupt vatten.
Simma 25 meter i ryggläge på djupt vatten.
Flyta 1 minut eller 10 meter  på djupt vatten. 
Dyka Från kant eller brygga på djupt vatten.

Simsättsmärke 3

Simma 10 meter frisim

Hajen Brons

Simma 100 m valfritt simsätt på djupt vatten.

Hajen Silver

Simma 100 meter valfritt simsätt varav 25 m i ryggläge på djupt vatten.
Simma 12,5 m i magläge, gör en rotation från magläge till ryggläge utan att röra botten och simma 12,5 m i ryggläge. 

Hajen Guld

Simma 200 m valfritt simsätt i magläge varav 50 m i ryggläge på djupt vatten.
Hoppa Eller dyka från 1 m.
Livräddning Kunna hjälpa en nödställd person med förlängda armen. Kunskap om punkterna 1 - 3 i Bad- och Båtvett.
Flyta m kläder Flyt med kläder i 1 minut. Klädsel: långärmad överdel och långbyxor.
Simma 12,5 m i magläge, gör en rotation till ryggläge utan att röra botten, simma 12,5 m i ryggläge.

Simsättsmärke 4

Simma 10 meter fjärilsim   

Simborgaren

Simma 200 meter.

Vattenprovet

Hoppa eller dyka i på djupt vatten så att huvudet kommer under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan simma 200 m i en följd varav 50 m i ryggläge. Hela provet utförs på djupt vatten.

 
Anmälan
Partners